Om minder stikstof uit te stoten en daardoor op meer plekken weer te kunnen bouwen wordt vanaf 12 maart 2020 de snelheid op snelwegen aangepast naar 100 km/u overdag. Let dus goed op de borden langs de weg: de nieuwe snelheid op een traject geldt direct nadat de borden zijn geplaatst (of wanneer bij reeds geplaatste borden de hoes of tape verwijderd is). De verlaging van de maximumsnelheid geldt zodra op een weg de nieuwe borden zijn onthuld. Vanaf dat moment wordt er ook gehandhaafd en riskeren automobilisten een bekeuring als zij toch nog harder rijden. "De politie knijpt geen oogjes toe", waarschuwde minister Ferd Grapperhaus (Justitie) eerder deze week.
Volgens planning zijn op maandag 16 maart 2020 om 06.00 uur overal de nieuwe borden geplaatst en is de aangepaste maximumsnelheid van 100 km/u op alle snelwegen een feit. In de avond en nacht (19.00 tot 06.00 uur) verandert er niets op de snelwegen waar u 120 km/u of 130 km/u mag rijden.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als u wilt weten hoe hard u ergens mag. Omdat de maximumsnelheid straks in de avond en nacht hoger ligt dan overdag, krijgen veel verkeersborden een zogeheten tijdvenster. Zo’n tijdvenster geeft aan binnen welke uren de lagere snelheidslimiet geldt. Bijvoorbeeld: een limiet van 100 km/u met daaronder het tijdvenster 06.00 tot 19.00 uur betekent dat je in die periode 100 km/u mag rijden en na 19.00 uur de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/u geldt. Tenzij een dubbel bord aangeeft dat er tussen 19.00 tot 06.00 uur een lagere maximumsnelheid van 120 km/u geldt. Overdag (06.00 tot 19.00 uur) is de maximumsnelheid op de autosnelwegen overal in Nederland dus maximaal 100 km/u. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 km/u geldt. In de avond en nacht blijft de maximumsnelheid hetzelfde: 100, 120 of 130 km/u.
De snelheidsverlaging van 130 naar 100 kilometer per uur overdag zou ingaan op 16 maart. Maar wegbeheerder Rijkswaterstaat heeft op veel wegen al ingepakte borden geplaatst en begint in de nacht van 12 op 13 maart met de onthulling daarvan.
De politie zal overigens niet extra controleren op snelheid, daarvoor is er niet genoeg capaciteit. Ze blijven handhaven met de mensen en middelen die hen ter beschikking staan. Dat gebeurt met mobiele en vaste flitsers, surveillancewagens en trajectcontroles.