Bestuurders met een B-rijbewijs kunnen ZE-bestelauto's blijven besturen. Ook ondernemers, die reeds geïnvesteerd hebben in elektrische bedrijfswagens, worden niet gestraft voor hun duurzame keuze: de gedoogconstructie om met een rijbewijs-B ZE-voertuigen tot 4.250 kg te besturen wordt verlengd.
Minister Mark Harbers heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat er definitieve wetgeving in de maak is om de rijbewijseisen voor zero-emissiebedrijfsvoertuigen (ZE) tot 4.250 kg te verlichten. Deze wetgeving zal naar verwachting na 1 juli 2025 van kracht worden. Tot die tijd wordt de huidige gedoogconstructie verlengd.
Er ontstonden veel vragen toen media berichtten dat er een rijbewijs C nodig zou worden voor veel zero emissievoertuigen. Ook NOA klopte aan bij MKB-Nederland, want dit zou een lastenverzwaring betekenen voor ondernemers die hun wagenpark willen verschonen. Er werd actief gelobbyd om de wetgeving aan te passen. Met positief resultaat. De huidige ZE-voertuigen tot 4.250 kilo kunnen nog steeds worden bestuurd met een rijbewijs B. Nieuwe EV-voertuigen zullen vanaf 1 juli volgend jaar onder de te verschijnen AMvB moeten vallen.
Het OM heeft de gedoogsituatie tot 1 juli 2025 verlengd. Dit betekent dat ZE-bedrijfsvoertuigen met een toegestane maximum massa (TMM) van 3.501 kg tot en met 4.250 kg en een tenaamstelling van voor 1 oktober 2023, of die aantoonbaar voor deze datum zijn besteld, tot 1 juli 2025 onder de huidige voorwaarden door kunnen blijven rijden.
Er gelden wel enkele voorwaarden aan deze regeling:
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zorgt middels een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) voor een permanente vrijstelling van de rijbewijs C-verplichting. Overigens is er wel afgesproken dat chauffeurs van een dergelijk zwaar voertuig een cursus moeten volgen om de verkeersveiligheidsrisico’s beter in te schatten. Dit is overigens een formalisatie van wat nu al in de praktijk gebeurt.
Voor meer informatie, lees de kamerbrief van minister Harbers.
Veel bedrijfswagens waar in onze sectoren mee wordt gereden, zijn onder de 3500 kilogram. Er zijn veel 3100 en 3500 kilogram varianten, die een laadvermogen hebben tot 1679 kg. Hiervoor verandert niets. De nieuwe regeling is wel van toepassing op verlengde zware bestelbussen en de kleine vrachtwagentjes.