Er rijden in Nederland zo’n 1,2 miljoen bedrijfswagens rond. Op 1 januari 2023 was 1,2% daarvan emissieloos. Dat lijkt een kleine groep, maar ten opzichte van 1 januari 2021 is dit meer dan een verdubbeling. Emissieloze wagens zijn nodig als je per 1 januari 2025 in een ZE-zone moet werken.
Op 1 januari 2023 was ruim 1 op de 100 bedrijfswagen emissieloos, oftewel: volledig elektrisch (FEV), hybride (elektrisch + waterstof) of op waterstof. Het grootste deel van de emissieloze bedrijfswagens is de volledig elektrische variant: 13.925 van de 13.965. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
De grootste groei zit in het aantal bestelauto’s. In 2019 waren er 3.093 emissieloze bestelauto’s geregistreerd. Dat is uitgegroeid tot 13.622 in 2023. Een verdubbeling van het aantal milieuvriendelijke bedrijfswagens is een grote stap. Toch is er nog een lange weg te gaan, terwijl er op 1 januari 2025 al 29 gemeentes een ZE-zone invoeren.
In veel grote steden mogen dan alleen emissieloze bedrijfswagens de ZE-zone betreden. En in 2050 moet Nederland klimaatneutraal zijn. Dan is 1,2% van de bedrijfswagens nog steeds een klein aandeel. Het duurt nog even, maar de tijd vliegt en voor je het weet, is het zover. Als je komende tijd een bedrijfswagen wilt vervangen, dan moet je nu al nadenken over wel dan niet emissieloos, straks ombouwen en/of een mogelijke verandering van afschrijving. Lees er meer over.