Hoe kun je je als ondernemer het beste beschermen tegen hackers? Natuurlijk moeten je systemen en software in orde zijn, maar de belangrijkste verdedigingslinie zijn je medewerkers. Als zij betrokken zijn, goed geïnformeerd én getraind dan heb je al de helft gewonnen.
NOA is partner van het programma Samen Digitaal Veilig; dit biedt leden allemaal tools en gratis online trainingen om de sector digitaal veiliger te maken. Het is belangrijk om medewerkers goed te informeren over de risico’s en wat zij kunnen bijdragen om te voorkomen dat het bedrijf gehackt wordt. We geven 5 tips:
Ga het gesprek aan met je medewerkers. Vraag over hun eigen ervaringen met spam, hackers, wachtwoorden en nepmails. Leg ook uit hoe belangrijk hun rol is als het gaat om de digitale veiligheid van het bedrijf. Een betrokken medewerker voelt zich verantwoordelijk en is alerter op dreigingen.
Zorg dat je medewerkers goed getraind zijn. Elke medewerker moet op de hoogte zijn van de trucs die hackers gebruiken. Ze moeten weten hoe belangrijk updates zijn, en hoe ze de bedrijfsgegevens optimaal kunnen beschermen. Belangrijk: opleiden is een continu proces, dus dat moet je regelmatig aanbieden.
Dreigingen kunnen ook van binnenuit komen. Dus je wachtwoord op een papiertje zetten en op je scherm plakken kan echt niet meer. Maar stel ook procedures vast voor veilig wifi gebruik thuis en onderweg en het gebruik van schermbeveiliging voor als je even van je bureau wegloopt.
Bespreek nieuwe ontwikkelingen met elkaar, bijvoorbeeld in een vooraf vastgesteld uurtje dat je een keer in de maand plant. Zo houd je het onderwerp actueel en onderstreep je het belang ervan. Vraag vooral aan je medewerkers hoe ze hier invulling aan willen geven, vaak komen er zo goede ideeën boven tafel.
Verras je medewerkers met een nepaanval en test zo of iedereen weet wat hij moet doen. Ook kun je via een speciale service een nep phishingmail laten sturen en zien wie daar intrapt. Belangrijk daarbij is wel dat je van tevoren aankondigt dat het gaat gebeuren. En dat het onderdeel is van de training.
Kortom: bescherm je bedrijf, je klanten en alles wat je hebt opgebouwd. Begin bij je medewerkers! Meld je hier aan