Vanaf 1 april 2020 kunnen werkgevers een aanvraag indienen bij UWV voor een compensatie van transitievergoedingen die zij hebben betaald bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid. Voor de aanvraag zijn diverse documenten nodig.
De compensatie van de transitievergoeding werd al in 2016 aangekondigd, maar vanaf 1 april 2020 is het eindelijk zover: werkgevers kunnen hun aanvraag voor de compensatie indienen. De aanvraag verloopt via het werkgeversportaal van UWV (waarvoor eHerkenning nodig is). Het instituut eist dat de aanvrager verschillende documenten meestuurt, die bewijzen dat hij recht heeft op de compensatie. Om welke documenten het gaat, hangt van het type ontslag af. Werkgevers kunnen hun aanvraag alvast voorbereiden door de benodigde informatie uit de administratie te verzamelen.
Documenten die nodig kunnen zijn voor de aanvraag van de compensatie:
Soms verlangt UWV van de aanvrager dat hij nog aanvullende informatie opstuurt. Mist een werkgever bepaalde gegevens, dan betekent dit niet dat hij de compensatie per definitie misloopt. 100% zekerheid over de compensatie heeft hij dan echter niet. Welke documenten de werkgever precies nodig heeft voor zijn aanvraag, staat straks aangegeven op het aanvraagformulier.