Bestelwagens of lichte vrachtwagens met een cabine en een laadbak op één chassis krijgen tot 1 januari 2028 ontheffing voor de Zero-emissiezones, die vanaf 1 januari 2025 in grote gemeenten worden ingesteld. Het uitstel wordt verleend, omdat de financiële haalbaarheid van het vervangen van bakwagens anders in het gedrang lijkt te komen.
De ontheffing voor de toegangsregels tot de zero-emissiezones geldt voor Euro 6 bakwagens (N2 en N3 voertuigen >3500kg.). Bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 krijgen nu automatisch tot 1 januari 2028 een ontheffing voor de ZE-zones. Dit zorgt ervoor dat deze voertuigen drie jaar langer de zero-emissiezones kunnen betreden dan eerder werd voorgesteld.
Deze aanpassing is gedaan, omdat het voor ondernemers financieel niet haalbaar is om deze bakwagens voor die tijd te vervangen. De afschrijftermijn voor bakwagens blijkt in de praktijk langer te zijn dan de overgangsregeling toelaat. Nu de ontheffing wordt verleend, krijgen ondernemers langer de tijd om de overstap naar zero-emissie transport te maken of hun bedrijfsvoering aan te passen.
Vanaf 1 januari 2025 gaan twintig gemeenten een zero-emissiezone voor stadslogistiek invoeren. De jaren erna volgen steeds meer gemeenten. Al 29 gemeenten hebben het besluit genomen. In de stadscentra komt dan een gebied waarin alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s (bedrijfsauto’s) mogen rijden. Bekijk waar de ZE-zones worden ingevoerd.
De steden ontwikkelen allerlei initiatieven om het verkeer in de binnenstad schoner en slimmer te organiseren. Overal worden verzamel- en distributiepunten (hubs) gebouwd. Vanuit deze hubs kunnen materiaalleveringen en bestellingen dan uitstootvrij worden georganiseerd. Meer informatie vind je op de website opwegnaarzes.nl.