Na jaren voorbereiding was er ineens een Kamermeerderheid die de invoering van Zero Emissie zones in grote stadscentra uit wil stellen. De veertien gemeenten die per 1 januari 2025 de uitstootvrije zone willen invoeren, laten zich niet tegenhouden door de politiek.
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Zwolle, Delft, Utrecht, Tilburg, Leiden, Assen, Eindhoven, Gouda, Maastricht en Nijmegen gaan gewoon door met hun voorbereidingen en zullen de ZE-zones op 1 januari 2025 invoeren. Een of twee jaar later volgen nog eens zestien gemeenten, als het er tegen die tijd niet nog meer zijn geworden. In 2030 moeten gemeenten namelijk voldoende inspanningen hebben getoond om bepalingen uit het Klimaatakkoord te halen. Invoering van de zones is ook een gemeentelijke bevoegdheid.
Regeringspartijen VVD, PVV en BBB vroegen Chris Jansen, die als staatssecretaris voor Infrastructuur verantwoordelijk is, om een landelijk gestandaardiseerde uitzondering te regelen. Een Kamermeerderheid wil dat Jansen voor 1 november met een plan komt waarbij alle ondernemers uitstel kunnen krijgen. De veertien gemeenten, die per 1 januari 2025 een ZE-zone invoeren, zijn het niet eens met uitstel. De gemeenten werken hier al jarenlang samen met het Rijk en ondernemersverenigingen naartoe en willen een ‘betrouwbare overheid’ zijn, hebben ze in een gezamenlijke verklaring opgetekend. Ze gaan daarom ook gewoon door. Er is een zeer ruime overgangsregeling, waardoor een groot deel van de bedrijfswagens en diesel vrachtwagens de komende jaren nog met een ontheffing de zones kunnen betreden.
NOA besteedt deze maanden ook veel aandacht aan de invoering van de ZE-zones. Tijdens informatiebijeenkomsten, waar zowel de wet DBA als aspecten rondom invoering van de zero emissie zones aan bod komen, wordt gemerkt dat veel ondernemers best willen verduurzamen, maar dat men daarin tegenwerking ervaart vanwege netcongestie. Het aantal laadpalen, snellaadstations en de beperkte mogelijkheden om op bouwplaatsen te laden, maakt het voor veel ondernemers onmogelijk om al de switch te maken. Ook wordt verwacht dat fabrikanten fors inzetten op de ontwikkeling van bedrijfswagens die zwaarder kunnen trekken, zonder dat de actieradius flink afneemt. Daar heeft onze bedrijfstak echt behoefte aan.
Ivo Santegoeds, onafhankelijk logistiek expert, die tijdens de bijeenkomst in Veenendaal uitleg kwam geven over de Zero emissie zones, tipte de aanwezige ondernemers om in elk geval een kentekencheck te doen op www.opwegnaarzes.nl. “Dan weet je hoeveel voorbereidingstijd je hebt om je bedrijfswagen te vervangen. Ook gaf hij heldere overzichten in de TCO (totale kosten gedurende vijf jaar) van een elektrisch voertuig versus een bedrijfswagen op fossiele brandstoffen. Zijn presentatie wordt gedeeld met alle leden die tijdens een DBA/ZE-bijeenkomst aanwezig zijn.