In ‘De Werkweek’ volgen we iemand die zich op een speciale manier inzet voor de afbouwbranche. In dit nummer: Corry Kussendrager, docent aan het ROC Midden Nederland en steenhouwer. Haar werkweek is een combinatie van lesgeven, bedrijfsbezoeken en het beoefenen van haar ambacht. “Ik zie mezelf niet alleen als een docent, maar ook als een brug tussen het onderwijs en de praktijk."
Hoewel Corry officieel vrij is op maandag, betekent dit niet dat ze niets doet. "Ik probeer deze dag vrij te houden, maar er komen altijd wel appjes of telefoontjes van bedrijven en leerlingen binnen. Daar reageer ik dan op," vertelt ze. Soms zijn er dringende vragen over lesstof, werkplekken of examens, die ik dan gelijk probeer te beantwoorden. Daarnaast gebruik ik de maandag om voor te bereiden op de rest van de week. "Ik bekijk de komende lessen, werk eventuele administratieve achterstanden weg en plan vooruit wat betreft bedrijfsbezoeken en overleggen." Dit helpt haar om overzicht te houden en ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt. Soms werkt ze ook aan grotere projecten, zoals het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal of het bijwerken van examineringseisen voor de opleiding. "Dat is een taak die veel tijd vraagt, maar ook ontzettend belangrijk is voor de toekomst van de opleiding."
Op dinsdag begint de werkweek echt. "Om de paar weken heb ik ’s ochtends een vergadering met het team op het ROC. Daarnaast bezoek ik door heel Nederland bedrijven die actief zijn in de natuursteenbewerking. Ik krijg zo een goed beeld van hoe mijn studenten zich ontwikkelen in de praktijk en wat de actuele trends en uitdagingen zijn in het vak." Corry’s taken zijn veelzijdig en vragen om een flexibele aanpak. "Naast de begeleiding van leerlingen op hun werkplekken, ben ik betrokken bij het ontwikkelen van lesmateriaal en het beoordelen van kwalificatiedossiers en examens. Dat hoort allemaal bij het opleiden van de nieuwe generatie vakmensen, en ik vind het belangrijk dat onze lesstof altijd up-to-date blijft met de nieuwste technieken en materialen." Naast deze activiteiten heeft Corry ook regelmatig contact met collega-docenten en brancheorganisaties. "Door samen te werken en kennis te delen, kunnen we ervoor zorgen dat het onderwijs en het vak steeds verder worden verbeterd. Ik zie mezelf niet alleen als een docent, maar ook als een brug tussen het onderwijs en de praktijk."
Woensdag is Corry’s drukste dag. "Ik ben om 7:30 uur op school om mijn mail te verwerken en andere administratieve taken te doen. Vervolgens geef ik de hele dag les." Haar lessen bestaan uit een combinatie van theorie en praktijk: materiaalkennis, technische tekeningen en werkopdrachten. "De leerlingen krijgen presentaties, werken aan hun projecten en hebben soms individuele gesprekken met mij. Tijdens deze gesprekken bespreken we hun voortgang, uitdagingen en eventuele zorgen die ze hebben over het vak of hun werkplek. Het is belangrijk om ze niet alleen technisch, maar ook mentaal te ondersteunen in hun leerproces." Naast het standaard curriculum probeert Corry haar lessen afwisselend te houden. "Soms organiseren we gastlessen van ervaren vakmensen uit de branche.Dit geeft de leerlingen een realistisch beeld van het werkveld en motiveert ze om hun best te doen. We behandelen ook praktijkcases, waarbij leerlingen problemen moeten oplossen zoals ze die in het echte werk tegen zouden kunnen komen." Aan het einde van de dag ruimen we samen op en verwerk ik de administratie. "Het is een lange, intensieve dag, maar ook een van de meest voldoening gevende. Ik zie hoe leerlingen groeien en vertrouwen krijgen in hun vaardigheden en dat maakt al het harde werk de moeite waard."
De donderdagochtend staat in het teken van lesvoorbereiding en het nakijken van verslagen van niveau 4-studenten. "Ik bekijk zorgvuldig de gemaakte opdrachten en geef gerichte feedback, zodat studenten beter inzicht krijgen in hun eigen leerproces." Daarna volgt de lesdag met werkvoorbereiders en uitvoerders. "Vanaf 12:45 tot 16:30 uur geef ik les aan deze groep, die naast natuursteen ook met hout en metaal werkt. Tijdens deze uren staan bedrijfsvoering en calculatie centraal." Na de les blijft er nog tijd over voor administratie en de laatste zaken van de week. "Ik verwerk de aanwezigheid, beantwoord vragen van studenten en kijk of er nog iets voorbereid moet worden voor de komende dagen."
Hoewel het weekend voor Corry al op vrijdag begint, is ze dan vaak nog bezig met praktijkwerk. "Soms werk ik in opdracht van steenhouwers. Dan sta ik lekker te hakken. Ik vind het belangrijk om zelf actief te blijven in het vak, want zo houd ik mijn technische vaardigheden op peil en blijf ik op de hoogte van de nieuwste technieken." Haar opdrachten variëren sterk. "Soms werk ik aan restauraties van oude grafstenen of gevelornamenten, andere keren ben ik bezig met het maken van een gedenksteen op maat. Ik haal er ontzettend veel voldoening uit om iets tastbaars te creëren." Naast haar eigen opdrachten helpt ze ook jonge steenhouwers door praktijkbegeleiding te bieden. "Af en toe nemen oud-leerlingen contact op met vragen over specifieke technieken of materiaalgebruik. Dat vind ik geweldig, want het laat zien dat ze zich echt willen verdiepen in het vak." Wat maakt Corry’s werk zo bijzonder? "De variatie. Ik geniet van het contact met de bedrijven, maar ook van het lesgeven aan leerlingen. Het mooiste is om te zien hoe een leerling zich ontwikkelt. Soms beginnen ze met tegenzin, maar na een paar jaar groeien ze uit tot echte vakmensen. Dat maakt mijn werk de moeite waard."Naast haar reguliere werk organiseert Corry ook de steenhouwers vakwedstrijden en zet ze zich in om de opleiding onder de aandacht te brengen bij jonge mensen. "We moeten laten zien hoe mooi dit vak is. Er is nog steeds veel vraag naar vakmensen, en ik hoop dat we met promotie en enthousiasme meer jongeren kunnen interesseren."