Bij de (her)inrichting van kantoren wordt er steeds méér gedaan om een ‘happy werkplek’ te creëren. Energiegevende kantoren zorgen voor een hogere productiviteit, meer creativiteit en een prettige werksfeer. Marvo Systeemplafonds uit Hoogeveen is inmiddels gespecialiseerd in de behoeftes van eindgebruikers en weet precies met welke scheidingswanden, systeemplafonds én verlichting zij klanten kunnen helpen om een prettige ruimte te realiseren. We spreken directeur Martin Voorwald, bedrijfsleider Bert de Lange en werkvoorbereider Roy Groen er over.
“Het klinkt misschien wat afgezaagd, maar ons principe is te leveren waar de klant om vraagt”, legt Martin Voorwald uit. “En als een klant nog niet precies weet wat hij of zij wil, dan weten we middels de juiste vragen er achter te komen waar behoefte aan is. Daarom gaat een buitendienstmedewerker altijd eerst langs om samen met de klant door de ruimte te lopen: waar moet de ruimte geschikt voor zijn, wat gebeurt er in de ruimte er naast, hoe is de lichtinval en welke verlichting is daarbij nog meer nodig… dat soort zaken lopen we allemaal door - en we vragen naar het budget - zodat we een concept kunnen uitdenken dat zowel functioneel als esthetisch is en financieel past. Met ons ontwerp gaan we terug naar de klant, zodat we toe kunnen lichten waarom we bepaalde materialen en producten adviseren. De meeste eindgebruikers hebben geen idee waar ze op moeten letten, dus vinden we dat een goed advies er echt bij hoort; een bepaalde glasdikte kan een heel verschil maken en ook kleuren en verschillende materialen geven een totaal andere beleving.”
“Bij dit project was het eigenlijk heel simpel”, vertelt werkvoorbereider Roy Groen. “Inmiddels hebben we voor Lefff Ontwerpers al 15 projecten gerealiseerd, dus ze weten wat we in huis hebben en wij bedenken graag een oplossing voor hun creatieve ideeën. In dit geval wilden ze graag schapenwol gebruiken om op een natuurlijke wijze een aangename akoestiek in de open ruimtes te krijgen. In het hele pand zijn duurzame producten en wat natuurlijke elementen toegevoegd. Het architectenbureau had een volledig interieurplan gemaakt met strakke glazen scheidingswanden, rondingen voor een hightech videocall-ruimte en verlichting waarin de huisstijlkleuren uit het logo waren verwerkt. Wij adviseerden hardglazen wanden en solide metalstud wanden waar wij houten platen in monteerden, zodat Lefff daarin hun ontwerp met gele schaapwollen ‘dekens’ kon klemmen. Voor het plafondsysteem adviseerden we Rockfon plafondplaten. De witte coating van de Rockfon Blanka geeft een glad en mat oppervlak, waardoor de lichtreflectie en lichtdiffusie van het plafond verbetert. Ook gebruikten we de Rockfon Lithos plafondplaten van steenwol, die door hun dikte van 15 mm uitermate licht in gewicht zijn. En werd er gekozen voor Philips lijnverlichting, omdat dit armatuur er in verschillende kleuren is, met warmwit 3000k LED-verlichting.”
Het Hoogeveense bedrijf verkoopt het liefste het totaalpakket. “Al is het maar omdat we dan zeker weten dat er geen plafondplaat zonder handschoentjes wordt aangeraakt”, meent Martin. “Als verlichting door een andere partij wordt aangebracht, dan is de kans groot op vingerafdrukken, zonde natuurlijk. We hebben vanaf het eerste contactmoment tot aan de oplevering - en ook daarna nog - een fijn werkend treintje. Vaste opdrachtgevers zeggen wel eens ‘als Marvo aan de gang is kan ik gerust slapen’. Een mooi compliment. Maar daar werkt het hele team dan ook hard aan. Ik ben ontzettend trots op de grote betrokkenheid van alle medewerkers en zzp’ers die voor ons werken.”
Dat iedereen bij Marvo voor die blije klant gaat, komt volgens Roy omdat er voor alle werknemers, of je nu in vaste dienst bent of ingehuurd wordt, veel wordt gedaan. “Ik ben 13 jaar zzp’er geweest en nu alweer enkele jaren als werkvoorbereider in loondienst. Hier wordt goed naar elkaar geluisterd en is er respect voor ieders kennis en ervaring. Elke drie maanden is er bijvoorbeeld overleg met de monteursteams. Dan kunnen zij aangeven hoe wij het op kantoor nog beter kunnen voorbereiden om hun werk zo leuk en efficiënt mogelijk te maken. En Bert heeft om de maand overleg met de groothandel, om de zaken goed door te spreken.”
“Dat levert echt veel op”, meent bedrijfsleider Bert de Lange. “Zo hebben we weinig last van uitgelopen planningen door langere levertijden, omdat de groothandel precies weet welke goedlopende producten ze áltijd voor ons op voorraad moeten hebben. En bespreken we hoe we het elkaar makkelijker kunnen maken met slimme automatisering.” “We hebben enorm veel geautomatiseerd”, vult Martin aan. “Aan het begin vraag je je nog af wat het nut is om zoveel in te moeten voeren, maar er komt vervolgens ook zóveel uit; daardoor kunnen we onze processen steeds verder finetunen, kan onze buitendienst de volgende dag al bij een klant inmeten en kunnen we als het nodig is een paar dagen later al aan de gang.”
De klantreviews van Marvo bevestigen hun snelheid: Super snel, nette service, goede kwaliteit, fijn advies… recensie na recensie beveelt Marvo aan. “Mooi he”, beaamt Bert. “Tussen de paar honderd reviews zit ook wel een keer een mindere hoor, ook bij ons gaat er af en toe iets niet vanzelf. Waar gewerkt wordt, wordt wel eens een foutje gemaakt. Het gaat er dan om hoe je het oplost.” “En daar is onze Bert dan weer meester in, vindt Martin, “want hij is bedrijfsleider én planner, dus stuurt hij een team dat net iets eerder klaar is nog even langs om een pakketje platen te brengen, of een helpende hand te bieden.”
“De kunst is om het werk goed te verdelen”, meent Bert. “Ik snap ook wel dat de jongens niet altijd staan te springen als ze na een dag hard werken nog een stukje om moeten rijden om service te verlenen, maar door het netjes te verdelen, doet iedereen dat zonder mopperen. Bovendien doet Martin héél veel aan fijne werkomstandigheden en werkplezier; als je je hier inzet, krijg je er veel voor terug. Van leuke uitjes tot persoonlijke ontwikkeling. Iedereen werkt hier met plezier en dat zie je terug in het resultaat.”
In 2000 startte Martin Voorwald zijn eigen bedrijf in systeemplafonds. Zijn droom kwam uit. 23 jaar later werkt er bij Marvo een team van 25 vaste medewerkers en een flexibele schil van zo’n 40 vakbekwame monteurs door heel Nederland aan (veelal) de totaalafbouw van kantoren, restaurants, winkelinrichtingen en zelfs theaters. Met een gemiddelde klantbeoordeling van 9,2 maken ze hun belofte - ondernemend, professioneel en betrouwbaar - meer dan waar.