Je hebt het waarschijnlijk al eerder in de media mee gekregen: per 1 januari 2025 moet je als ondernemer bpm gaan betalen als je een nieuwe – niet elektrische – bus aanschaft. Voor (volledig) elektrische bestelauto’s blijft de vrijstelling wel bestaan.
Als ondernemer hoef je sinds 2007 geen ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen’ (bpm) te betalen bij de aanschaf van een bestelauto. Voorwaarde is wel dat de bus alleen voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Dit scheelt al gauw € 10.000 tot € 20.000 in de aanschafprijs. Dat gaat per 1 januari 2025 dus veranderen: alleen elektrische bestelauto’s worden dan nog vrijgesteld van bpm.
Omdat de vrijstelling op bpm wordt afgeschaft en veel elektrische bedrijfswagens nu nog niet geschikt zijn om zwaar te beladen, of zwaar gewicht te trekken, kopen veel ondernemers dit jaar nog snel een of meerdere bestelauto’s. Hierdoor zijn sommige merken/types al uitverkocht. Sommige fabrikanten kunnen niet meer garanderen dat ze onder de huidige regels kunnen leveren. De verwachting is dat hierdoor de occasionprijs flink zal gaan stijgen. Mocht je nog gebruik willen maken van de bpm-vrijstelling, dan is het zaak daar bij je dealer goed naar te vragen.
Laat je ook goed informeren en adviseren over de mogelijkheden van een elektrische bestelauto. Voordeel hiervan is dat de bpm-vrijstelling blijft en je hiermee in de zero-emissie zones kunt komen, die ook in steeds meer stadscentra worden ingesteld.
Nu is het bpm-tarief gekoppeld aan de netto catalogusprijs. De belasting van zakelijke wagens wordt echter ook gelijkgetrokken met personenauto’s. Vanaf 2025 wordt het bpm-tarief per gram CO2 berekend. Hoe minder CO2-uitstoot, hoe lager de bpm.