Het begint op 24 maart met een bericht op de website van MKB-Nederland. Daarin staat dat de STER, de reclameverkooporganisatie van de publieke omroep, gratis zendtijd ter beschikking stelt aan brancheorganisaties. Voorwaarde om een commercial op de landelijke radio en televisie uitgezonden te krijgen is dat het spotje niet langer dan 30 seconden mag duren, geen commerciële producten of diensten mag aanprijzen en een duidelijke relatie met de coronacrisis moet hebben. Natuurlijk wil NOA deze kans grijpen om aan heel Nederland te laten zien dat afbouwers, ondanks de beperkende maatregelen, maar met een branchebreed gedragen protocol ‘Samen veilig doorwerken’, gewoon aan het werk zijn en blijven. Ondanks het feit dat de medewerkers van het secretariaat vanuit huis werken, is er een week later een script, een cameraman, een voice-over en vier lidbedrijven uit de verschillende hoofdsectoren die graag willen meewerken. Er worden nieuwe NOA poloshirts en vloerstickers met een corona-waarschuwing besteld en op maandag 6 en dinsdag 7 april wordt er op vier verschillende locaties gefilmd.
De eerste beelden werden geschoten in een villa in aanbouw in Lent, vlak boven Nijmegen. Stukadoorsbedrijf L&L was daar met 3 man sterk bezig de binnenwanden te stucen. Cameraman José van Duijvenvoorde bleek een streng regisseur: hij keurde de haastig aangebrachte pijl met de tekst ‘1,5 meter’ erboven af. “Dit kan iedereen. Ik wil dat er vakmanschap uit spreekt. Dus ga het maar netjes overdoen”, sprak hij vanachter zijn camera. De stukadoors van L&L namen zijn reprimande sportief op en zetten zich opnieuw aan het werk. De anderhalve meter afstand die ze zelf in acht moeten houden, blijkt een uitdaging die de nodige creativiteit vergt, maar het lukt. Ondertussen filmt Van Duijvenvoorde in een andere kamer hoe de mortel gemixt wordt en er razendsnel een wand wordt gesmeerd. Na van iedere vakman een close-up geschoten te hebben, volgt het finale shot voor de wand met daarin de pijl en de ‘1,5 meter’ tekst.
Door naar Huissen dan. Naar Grillo Natuursteen. Ook in de forse opslag- en fabriekshal gelden strenge regels. Medewerkers werken weliswaar ook zonder corona-maatregelen allemaal op eigen ‘eilandjes’ aan natuursteenproducten in verschillende fasen van het productieproces, maar nu moeten ze ook echt op het eigen eilandje blijven. Samen iets optillen is er niet meer bij en de lunch in de kantine wordt in verschillende ‘shifts’ in kleine groepjes op ruime afstand van elkaar genuttigd. Van Duijvenvoorde maakt verschillende shots van het productieproces, close-ups van de medewerkers en eindigt met het filmen van een meetlint waarop een Grillo-medewerker weer duidelijk 150 centimeter aangeeft.
Een dag later zijn we om 9 uur in een leegstaande school in Utrecht Overvecht. Vader en dochter Brouwer van Brouwer Systeemplafonds vervangen hier in een aantal lokalen de plafondplaten. Het script schrijft voor dat we op iedere locatie in beeld brengen hoe de afbouwbedrijven werken volgens het protocol. Maar dat is niet gemakkelijk bij het werk van een plafondmonteur. Die werken eigenlijk zelden op minder dan 1,5 meter van elkaar. Hooguit bij het aangeven van de plafondplaten komen ze iets dichterbij. Nu komen de geel-zwarte stickers met corona waarschuwing van pas. We plakken er één op de rolsteiger waarna Vivian Brouwer aan het werk gaat. Van Duijvenvoorde wil hier een time-lapse filmen, waarin de Brouwers razendsnel een compleet plafond vervangen. En dat kan gemakkelijk vanaf een statief. Zelf filmt hij enkele andere shots in om de school. Binnen no-time staan de Brouwers echter ook alweer buiten. “Klaar”, is hun droge commentaar. Maar dat blijkt ijdele hoop. Want bij het terugkijken van de beelden, toont Van Duijvenvoorde zich wederom kritisch. “Sorry, maar dit is niet bruikbaar. Het moet over.” Na elkaar eerst vertwijfeld aangekeken te hebben, vraagt Peter tenslotte: “Mag dat ook in een ander lokaal? Dan kost het ons geen extra tijd en kunnen we gewoon door met ons werk. Van Duijvenvoorde checkt voor de zekerheid nog even het licht in het andere lokaal maar stemt dan in. De tweede take voorloopt voorspoedig en na het schieten van de close-ups kunnen we verder. Ook de Brouwers zijn - ondanks de opnamesessie - bijna klaar met hun klus. Een win-win-situatie.
De laatste scènes schieten we in het voormalige was-, kleed- en schaftlokaal op het tot woonwijk getransformeerde ENKA-terrein in Ede. In het Rijksmonument - dat wordt gerenoveerd en verbouwd - zijn Marco en Gerard Maarschalkerweerd van het gelijknamige Terrazzo- en Cementvloerenbedrijf het trappenhuis aan het schuren. Onder dikke lagen later aangebrachte egaline komen onder de vakkundige handen van vader en zoon prachtige terazzo-tegels tevoorschijn. Gerard, die ondanks zijn 71 jaar nog bijna dagelijks met zijn zoon op de bouw te vinden is, trekt meteen de aandacht van Van Duijvenvoorde. “Die markante kop moet prominent in beeld”, stelt hij. Zowel het schuurwerk, het monumentale pand en de oude Maarschalkerweerd blijken camerageniek. In ons enthousiasme vergeten we daardoor zelf bijna om de afstandsregels in acht te nemen. Vandaar dat we ook hier de zwart-gele waarschuwingssticker op de trap plakken: ‘Houd afstand’.