Aanpassing gevelisolatie
Per 1 januari 2025 gaan de subsidiebedragen voor spouwmuur-, gevel- en dakisolatie met € 1,25 per m2 omhoog. Met deze wijziging komt de overheid tegemoet aan de kosten die woningeigenaren moeten maken voor natuurvriendelijk isoleren. In mei 2024 is een landelijke aanpak natuurvriendelijk isoleren aangekondigd. Denk hierbij onder meer aan het vrijhouden van spouwruimte voor vleermuizen en geïntegreerde nestkasten. De bedragen voor isolatie worden verdubbeld als er voor meerdere (isolatie)maatregelen subsidie wordt aangevraagd.
Aanpassing isolatiecombinaties
Het was al mogelijk om een aanvraag voor dakisolatie en zolder- of vlieringvloerisolatie te combineren, wanneer aanvragers deze binnen de bestaande thermische schil laten uitvoeren. Voorwaarde is dat deze isolatiesoorten niet boven elkaar worden toegepast, maar bijvoorbeeld in verschillende ruimten. De maximale oppervlakte waarvoor woningeigenaren bij deze combinatie subsidie krijgen, wordt vanaf 2025 verhoogd naar 200 m2.
Dit geldt ook voor de combinatie vloerisolatie en bodemisolatie binnen de bestaande thermische schil. Ook hier mag de isolatie niet boven elkaar worden toegepast, maar wel op verschillende plekken in de woning. De maximale oppervlakte waarvoor aanvragers subsidie kunnen ontvangen, wordt in dit geval 130 m2.
10 acties waarmee je klanten kunt helpen
- Wijs je klant op de juiste website: www.rvo.nl/ISDE
- Particulier of zakelijk? Zorg dat uw klant weet welke voorwaarden voor hem gelden. Een particuliere woningeigenaar vindt de informatie over het aanvraagproces op onze pagina voor Woningeigenaren. Wordt de woning verhuurd? Of is uw klant een ondernemer, maatschap, stichting, zzp'er, vennootschap onder firma (vof), cv of (sport)vereniging? Wijs uw klant dan op de pagina voor Zakelijke gebruikers.
- Wijs je klant op de stappen in het aanvraagproces. Deze verschillen voor zakelijke klanten en particuliere woningeigenaren. Zo moet een zakelijke klant eerst subsidie aanvragen, voordat hij jou de opdracht geeft om de werkzaamheden uit te voeren. Een particuliere klant vraagt pas subsidie aan nádat de werkzaamheden zijn uitgevoerd.
- Herinner je particuliere klant eraan om tijdens de werkzaamheden foto's te maken. De woningeigenaar moet voor iedere isolatiemaatregel één foto maken waarop de woning en de werkzaamheden te zien zijn. Deze foto voegt hij bij de subsidieaanvraag toe als bijlage. Subsidie voor isolatiemaatregelen is alleen beschikbaar voor woningeigenaren.
- Laat je klant binnen 24 maanden meerdere keren dezelfde maatregel installeren? Adviseer dan om voor deze maatregelen in één keer subsidie aan te vragen.
- Gebruik materialen met een meldcode. De meldcode geeft aan dat het product of materiaal is goedgekeurd en in aanmerking komt voor subsidie. Check jouw materialen op ISDE: Meldcodelijsten.
- Noem de meldcode op je factuur. Hiermee maak je het voor klanten makkelijk om het goede product of materiaal toe te voegen aan de subsidieaanvraag. Als je product of materiaal niet op de meldcodelijst staat, kun je die aanmelden op ISDE: Meldcodelijsten.
- Werk je voor een gemeente die een hele wijk verduurzaamt? Wijs de contactpersoon dan op de wijkaanpak voor gemeenten op ISDE voor gemeenten.
- Vind je klant het ingewikkeld om een digitale subsidieaanvraag te doen? Wijs je klant op de mogelijkheid om iemand anders te machtigen. Dit kan bijvoorbeeld een familielid of een bekende zijn. Meer informatie hierover op ISDE: Aanvragen voor iemand anders - als intermediair.
- Attendeer klanten op video’s van RVO waarin de belangrijkste punten van het aanvraagproces worden benoemd.