Onlangs heeft het Europees Parlement besloten dat de richtlijn over rijbewijzen moet worden herzien. Uitgangspunt is dat de verkeersveiligheid moet worden verhoogd. Er lijkt ook aan het economisch belang te zijn gedacht, want er komt meer ruimte om met zwaardere elektrische bussen te rijden.
Het Europees Parlement heeft besloten dat nulemissievoertuigen tot een gewicht van 4.250 kilo mogen worden bestuurd met een rijbewijs B. Nu ligt die grens in Nederland op 3.500 kilo. Door de technologische ontwikkelingen en de behoeftes om grotere afstanden af te kunnen leggen met een elektrische wagen, worden de accupakketten in elektrische bestelbussen steeds zwaarder. Veel bestelbussen blijven nog onder het totaalgewicht van 3.500 kilo, maar de verlengde bussen, of die met een extra zware batterij, liggen qua totaalgewicht (aan ledig gewicht plus het laadvermogen) rond de 4.200 kilo. Dit betekent nu dat bestuurders voor zo’n bus een rijbewijs C of C1 moeten halen.
Tot en met juni 2024 geldt voor bestuurders van deze voertuigen een gedoogregel. Het Openbaar Ministerie heeft echter aangegeven deze uitzonderingspositie niet langer te willen verlengen. Dit betekent dat op 1 juli 2024 bestuurders kunnen worden beboet, die met een rijbewijs B in zo’n zware, of (te) zwaar beladen voertuig rijden.
Het EP heeft nu een uitzonderingsregel in de Europese rijbewijs richtlijn opgenomen, dat het B-rijbewijs voldoende is voor het besturen van een elektrische bestelbus tot 4.250 kilo. De nieuwe richtlijn is echter nog niet definitief. Er moet hierover eerst nog overleg worden gevoerd tussen het Parlement, de Raad van de EU en de Europese Commissie.
Aansluitend zal ook de Nederlandse regering nog de herziene Europese richtlijn om moeten zetten naar Nederlandse regelgeving. Het valt te betwijfelen of dit voor 1 juli haalbaar is, te meer omdat we nog geen functioneel kabinet hebben dat hierover besluiten moet nemen.