Is er straks een groot rijbewijs nodig voor het besturen van elektrische bedrijfswagen? De wetswijziging die dit mogelijk maakt, heeft door het demissionaire kabinet vertraging opgelopen. Voorzitter John Kerstens heeft er in het bestuur van MKB-Nederland op aangedrongen dat hier extra actie op wordt ondernomen.
Elektrische bussen zijn namelijk door hun accupakket een stuk zwaarder dan ‘gewone’ busjes. Maar ze zijn ook stil én schoon. Er geldt nu een vrijstelling voor bestuurders van deze ‘zware’ bussen, zodat je er met een rijbewijs B in mag rijden. De grens ligt eigenlijk op een maximum van 3500 kilo voor het gezamenlijk gewicht van het voertuig en de lading. Maar binnenkort loopt die tijdelijke regeling af waardoor de vrijstelling vervalt dat je met rijbewijs B in elektrische bestelbus tot maximaal 4250 kilo mag rijden.
Er is een wetswijziging in de maak die ervoor zorgt dat je met een regulier rijbewijs B in een elektrische bestelbus (tot 4.250 kilo) mag blijven rijden, maar invoering van deze wijziging heeft vertraging opgelopen, doordat het kabinet nu demissionair is.
NOA-voorzitter John Kerstens heeft het probleem direct besproken met het bestuur van koepelorganisatie MKB-Nederland. “Het kan toch niet zo zijn dat ondernemers zometeen bestraft worden dat ze duurzaam willen rijden? Want het behalen van een rijbewijs C kost je een paar duizend euro en een paar dagen tijd.”
Eerder berichtten we al dat er inmiddels meer dan 20.000 volledig elektrische bedrijfswagens in Nederland rondrijden. Ondernemers willen echt hun bijdrage leveren door het wagenpark te verduurzamen en werknemers te stimuleren om elektrisch te gaan rijden. Het gros van de elektrische bestelbussen blijft nog onder de 3500 kilogrens, maar met de snelle ontwikkelingen van accupakketten – en de wens om grotere afstanden of zwaardere aanhangers met een elektrische bus te kunnen rijden - zal die grens voor velen binnen aanzienlijke tijd te laag zijn. Ondernemers zullen dan genoodzaakt zijn toch weer een dieselbus aan te schaffen, maar ook dat geeft vervolgens problemen. In 2025 voeren namelijk ruim twintig gemeenten een zero-emissiezone in voor vracht- en bestelwagens. Hoe kom je straks met een rijbewijs B nog de grote steden in om je werk te kunnen doen?
Door meerdere branches is de problematiek inmiddels aan de orde gesteld. We volgen de ontwikkelingen natuurlijk op de voet en houden leden op de hoogte van het vervolg.