Forse prijsstijgingen van containervervoer, de logistieke problemen door corona en een grote vraag uit China en Amerika: prijzen zijn de laatste periode door het dak gegaan. Die situatie lijkt voorlopig nog niet te veranderen. Bouwmaterialen worden steeds duurder. Wat kunt u doen als u voor reeds gesloten opdrachten nog materialen moet bestellen? En hoe kunt u in nieuwe offertes hier rekening mee houden?
Veel bedrijven hebben te maken met reeds geplande opdrachten, waarvoor het materiaal nog ingekocht dient te worden. Hieronder lichten we de contractuele mogelijkheden toe op het gebied van prijsstijgingen:
Wat betreft overeenkomsten met particulieren is het mogelijk om op basis van artikel 11 lid 5 (de eindafrekening) de richtprijs, opgenomen in het aanbod, met maximaal 10% te verhogen. Daarbij mag eventueel meerwerk niet meegerekend worden. De reden van een eventuele overschrijding van de richtprijs uit het aanbod dient duidelijk uit de specificatie te blijken. Let op: de klant moet duidelijk gemaakt zijn dat dit een afwijking van de reguliere voorwaarden betreft en dat hij/zij door ondertekening van de offerte hiermee akkoord gaat.
Voor wat betreft de zakelijke leveringsvoorwaarden is dit anders geregeld dan bij overeenkomsten met consumenten. In artikel 13 lid 4 (prijzen) is bepaald dat de opdrachtnemer gerechtigd is om na het aanvaarden van de opdracht eventuele prijsverhogingen van onder andere bouwmaterialen alsnog door te berekenen.
Voor nieuwe offertes zijn er meerdere mogelijkheden om toekomstige prijsstijgingen te ondervangen:
Hoewel u naar klanten altijd duidelijk moet communiceren over uw aanbod en de voorwaarden waaronder u dat doet, moet het voor de particuliere klant in het bijzonder duidelijk zijn waarvan u afwijkt. De particuliere opdrachtgever moet hier door ondertekening van de offerte mee akkoord gaan.
Voor verdere vragen kunt u altijd contact met ons secretariaat opnemen.