Om mensen te laten kiezen voor jouw bedrijf, moet je het juiste verhaal brengen. Natuurlijk is er meer, want je moet ook doen wat je zegt, een goede kwaliteit voor een reële prijs leveren, etc, maar we beperken ons in dit artikel tot het bepalen van de juiste boodschap. Om je boodschap bij je doelgroep onder de aandacht te brengen, moet je weten waar aannemers, architecten, eigenaren en andere bouwpartijen behoefte aan hebben.
Je maakt dus boodschappen die aansluiten bij de focus van jouw specifieke doelgroep. Die boodschap verspreid je op een manier (vorm) die past bij het (media)gedrag [link naar diverse media voor- en nadelen] van die doelgroep. Bedenk of ze jouw boodschap beter lezen, horen zien als ze die verpakt tegenkomen in een artikel, of juist in een advertentie of video, of middels een online actiepagina? Bedenk telkens hoe je doelgroep de informatie wil ontvangen. Ook combinaties van offline en online adverteren kan heel succesvol zijn.
Je wilt een specifieke groep bereiken, die je wilt laten kiezen voor jouw bedrijf. Als eerste stap moet je daarom jouw doelgroep bepalen. Aan de hand van onderstaand schema kun je jouw doelgroep kiezen. We hebben kort in beeld gebracht wat alle doelgroepen interessant vinden. En wat daarvoor jouw rol zal zijn om die behoefte in te vullen. Daar pas je de inhoud van je boodschap op aan. Je neemt dus niet je productinformatie als uitgangspunt, maar je doelgroep.
Nu je een boodschap hebt gecreëerd die aansluit bij de behoefte van je doelgroep, wil je nog een stap verder gaan: hoe krijg je ze zo ver dat ze jouw boodschap willen zien, horen, lezen en zich tot jou wenden om zaken te doen? Kun je jouw doelgroep nog gerichter informeren, omdat je laat zien dat jij kennis hebt van aspecten waar zij behoefte aan hebben? Door te segmenteren en je boodschap nog specifieker te maken, kun je heel gericht je droomklanten uitkiezen.
Je maakt dus boodschappen die aansluiten bij de focus van jouw specifieke doelgroep. Die boodschap verspreid je op een manier (vorm) die past bij het (media)gedrag van die doelgroep. Bedenk of ze jouw boodschap beter lezen, horen zien als ze die verpakt tegenkomen in een artikel, of juist in een advertentie of video, of middels een online actiepagina? Bedenk telkens hoe je doelgroep de informatie wil ontvangen. Ook combinaties van offline en online adverteren kan heel succesvol zijn.