Tips en aandachtspunten
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA

Wat je wel en niet moet doen als je adverteert

Met adverteren wil je je naamsbekendheid vergroten, of misschien een specifiek product extra onder de aandacht brengen. In elk geval wil je een positieve indruk achterlaten bij een ieder die jouw boodschap opmerkt. We zetten enkele tips op een rijtje en aandachtspunten die je goed toe kunt passen. Maar ook welke dingen je vooral níet moet doen. 

Om te adverteren kun je verschillende instrumenten inschakelen: een geprinte advertentie, maar ook een digitale nieuwsbrief en sponsoring van een vereniging of actie. Zo zijn er nog talloze creatieve mogelijkheden om je boodschap te verkondigen. Kies het medium dat bij jouw bedrijf past. 

Wat je vooral WEL moet doen:

  • Benadruk welke kwaliteit je in huis hebt. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:
    • Waar ben jij goed in?
    • Wat is je unieke eigenschap?
    • Wat onderscheidt jou van je concurrenten?
    • Heb je bijvoorbeeld al meer dan 30 jaar ervaring, of ben je altijd op de hoogte van de nieuwste technieken? Bied je een totaalpakket? Of lever je binnen 24 uur een offerte?
  • Bepaal je doelgroep en richt je daarop:
    • Wie is je klant?
    • Wat vindt hij of zij belangrijk?
  • Denk vanuit de klant, en formuleer je aanbod vanuit hun behoeften.
    • Wat leveren jouw unieke eigenschappen de klant op?
    • Op welke manier zorg jij ervoor dat ze 100% tevreden zijn? 
  • Laat je advertenties altijd proeflezen door bijvoorbeeld je buurvrouw of een vriend, zo weet je dat het helder (en leuk!) is.
  • Blijf positief! Promoot jezelf vanuit oplossingen, niet vanuit problemen.
  • Hou het kort! Staat er bijvoorbeeld al in je logo of in je bedrijfsnaam wat je doet, laat dit dan uit de tekst.

Wat je vooral NIET moet doen:

  • Projectfoto’s van concurrenten gebruiken
    Dit verdient geen schoonheidsprijs. Laat alleen je eigen werk zien en biedt potentiële klanten een reëel beeld.
  • Oneerlijk en onjuist zijn
    Overdrijven mag. Liegen niet. En belangrijke informatie weglaten ook niet. Kijk op www.reclamecode.nl of je voldoet aan de voorwaarden.
  • Gebruik geen jargon
    Een advertentie moet begrijpelijk zijn en geen moeilijke vaktermen bevatten.
  • Teveel tekst, afbeeldingen of logo’s.
    De verhouding moet kloppen. Vind je dit moeilijk? Raadpleeg een professional of kijk in tijdschriften en kranten hoe anderen dit doen.