Veel ondernemers vinden een offerte opvolgen spannend. De telefoon pakken en vragen of u het werk mag maken, wordt daarom regelmatig uitgesteld. Maar een week nadat de offerte is verstuurd, is het attent om te bellen. Daarmee hoeft u de klant niet onder druk te zetten. Want dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Iedereen wil zich graag gewaardeerd voelen. Uw klanten dus ook. Door offertes op te volgen geeft u uw klanten het gevoel dat ze ertoe doen. Uw bedrijf is betrokken en wil graag helpen om die bouw, verbouwing, renovatie of restauratie precies zo te maken als de klant dat voor ogen heeft.
Door contact op te nemen, een week na het verzenden van de offerte, toont u aan dat uw bedrijf georganiseerd en vakkundig is. Bewust of onbewust, dit geeft uw klant een indruk over uw bedrijf. Studies hebben ook aangetoond dat een overgroot deel van kopers “de goedkoopste offerte wantrouwt” en liever iets meer betaalt om samen te werken met iemand die ze vertrouwen. Door contact op te nemen en hulp te bieden geeft u uw klant een kans om u beter te leren kennen en te gaan vertrouwen.
Onderstaand kunt u een vragenlijst downloaden, waar voorbeeldvragen op staan. Uiteraard stelt u naar verloop van het gesprek passende vervolgvragen en gaat het er vooral ook om dat u eventuele vragen van de klant rustig weet te beantwoorden.
Door notities te maken tijdens het telefoongesprek, kunt u makkelijk inschatten wanneer er eventueel nog een volgende contactmoment ingepland kan worden. Uw klant kan het ook heel prettig vinden om na afloop van het gesprek van u een mail te ontvangen met de door u gegeven adviezen en verdere details die zijn besproken.
Download Vragenlijst nabellen offerte