Kwaliteit gaat veel verder dan alleen het afleveren van een goed product. Alles eromheen moet ook in orde zijn. Vanaf het eerste moment dat de klant contact met je opneemt, tot aan de nazorg en garantie. Want je levert niet alleen een product, je verleent ook een dienst. En hoe je die dienst verleent, blijft de klant misschien wel het meeste bij. Het is daarom belangrijk dat de klantervaring op alle vlakken goed is. Eigenlijk verkoop je een belevenis, waar de klant lange tijd plezier van moet hebben en uiterst tevreden op terugkijkt.
Hoe jij je klant te woord staat, telefonisch of via de mail, is bepalend voor de relatie die je met elkaar opbouwt en het beeld dat je van jezelf neerzet. Zorg er daarom altijd voor dat je beleefd blijft en communiceer snel en helder. Kun je niet direct inhoudelijk reageren? Geef dan aan wanneer je dit wel doet. Is iets niet mogelijk? Denk dan mee over een alternatieve oplossing, zelfs als je de klant dan naar een concurrent verwijst. En let ook op je manier van communiceren. Veel klanten hebben behoefte aan een persoonlijke interactie. Investeer dus in de relatie.
Presenteer jezelf en je bedrijf professioneel. Klanten vinden het prettig als je een verzorgde indruk maakt en de ruimte weer netjes achterlaat aan het einde van de dag. Zorg er ook voor dat je website en sociale media up-to-date zijn, met de juiste contactgegevens. Lees meer over presentatietips voor je onderneming.
De offerte is het perfecte middel om vooraf openheid van zaken te geven. Het is een houvast voor de klant, maar ook voor jou. Geef niet alleen een opsomming van je werkzaamheden en materialen, maar voeg ook een kort plan van aanpak toe en licht toe waarom je voor bepaalde producten kiest. Verwijs zo mogelijk naar richtlijnen. Leg daarnaast vast hoe je te werk gaat als er iets niet volgens planning loopt, of als de kosten hoger uitvallen. Benut onze tips voor een offerte die scoort.
Vind je focus en werk daar aan! Bijvoorbeeld door je ideale klant te formuleren en vooral voor dat type klant te werken. Daarmee leer je niet alleen je klant steeds beter kennen, je krijgt ook de kans om jezelf te specialiseren in bepaalde projecten. Zo krijg je ‘vanzelf’ steeds meer ideale klanten. Ga aan de slag om je ideale klant te herkennen en erkennen.
Voor klanten is het belangrijk dat je garandeert dat jouw product of dienst kwalitatief in orde is. Als NOA-lid geef je particuliere klanten de NOA-Afbouwgarantie of natuursteengarantie. Hiermee weten deze klanten zeker dat zij kunnen rekenen op goede kwaliteit. Heb je andere keurmerken, zoals Afbouwkeur waardoor je kunt garanderen dat jouw werk van hoge kwaliteit is? Laat dat zien, vertel erover en hou je aan de regels van je keurmerk.
Leg uit dat jouw product onderhoud verdient. Die hoogwaardige kwaliteit moet immers behouden blijven. Na betaling biedt je een onderhoudsadvies aan, je kunt een onderhoudscontract aanbieden, of na een aantal jaar nog eens contact opnemen. Realiseer je dat er meer vierkante meters achter je liggen dan voor je. Bovendien zijn bestaande klanten makkelijker te overtuigen dan nieuwe.