- Ga aan de slag met een redelijke camera; daarvan levert de automatische instelling al best een professioneel beeld op. Overigens worden de camera’s van mobiele telefoons ook steeds beter. Met een app als Snapseed kunt u kleine foutjes als een scheve horizon makkelijke wegwerken.
- Fotografeer uw eigen werk; u hebt gevoel bij wat u gemaakt hebt en waar belangrijke details in het project zitten. Maak overal foto’s van en selecteer alleen de mooiste.
- Kijk van een afstand naar het totaalplaatje. Met een foto wilt u sfeer verkopen!
- Maak tijd om een half jaar - of jaar - later terug te gaan om foto’s te maken. Dan is alles mooi ingericht, of de tuin aangelegd en in de bloei. Dat maakt uw foto’s vele malen mooier dan wanneer u het werk in een lege ruimte fotografeert. De kijker mist dan immers de sfeer.
- Steek alleen tijd in bijzondere projecten. Natuurlijk maakt u ook recht-toe-recht-aan-werk, maar dat maakt een foto niet bijzonder. Zorg dat u voor mooie foto’s een etaleerplek hebt: of dat nu internet, uw kantoor, tablet of fotoboek is. Het moet uitstralen wie u bent en waar uw bedrijf voor staat!
- Geef referentiefoto’s een prominente plaats op uw website en post ze op uw social media kanaal. Zorgen ook voor regelmatige vernieuwing en uitbreiding van het beeldmateriaal.
Alleen foto’s van eigen projecten
Post alleen foto’s van uw eigen werkzaamheden. Ga nooit op internet op zoek naar beelden om als referentieproject te vermelden. U kopieert dan foto’s van een ander. Daarmee bent u strafbaar, maar u profileert uw bedrijf ook met andermans werk. Dat kan nimmer de bedoeling zijn. Alleen foto’s van zelf vervaardigde projecten kunt u als promotiebeelden voor uw bedrijf gebruiken.