Als uw potentiële klanten op zoek gaan naar bedrijfsinformatie, doet meer dan de helft een online check. Het online element in de aankoopreis is enorm gegroeid en wordt komende tijd alleen maar groter. Hoeveel positieve mond-tot-mond-reclame u ook weet te realiseren, klanten hebben er simpelweg behoefte aan u op het web te kunnen screenen. Zorg daarom dat u online goed vindbaar bent. We geven wat praktische tips.
Het hebben van een duidelijke website is natuurlijk een eerste pré. U beschrijft daarop wat u uw klanten allemaal biedt, laat mooie referentieprojecten zien, geeft inspiratie en reageert snel op aanvragen. Klinkt logisch, maar in de praktijk blijkt dat toch al wat moeilijkheden te geven:
Het zijn zomaar wat (herkenbare?) excuses, waardoor uw online vindbaarheid in sneltreinvaart achteruit holt. Dit kunnen voor potentiële klanten redenen zijn om een collega te kiezen, die wél een professionele presentatie op het internet geregeld heeft. Een compacte website is daarom eigenlijk een must. Toch zijn er ook wel andere ‘trucjes’ om online makkelijk gevonden te worden als u het echt niet ziet zitten om zelf een website te beheren. We komen daar verderop in dit artikel op terug.
Net als in uw werk, moet ook de basis van uw bedrijfspresentatie op internet goed zijn. Een overzichtelijke menustructuur waarbij in no-time contactgegevens achterhaald kunnen worden. Voor online vindbaarheid speelt mee dat de techniek van uw site door Google gelezen kan worden. Zowel potentiële klanten als Google hechten waarde aan ‘mobile devices’. Dit betekent dat uw website ook gebruikersvriendelijk moet zijn als deze via een mobieltje of tablet wordt geraadpleegd.
Gebruikersvriendelijk betekent ook dat potentiële klanten op uw website moeten kunnen vinden wat ze zoeken. Veel ondernemers vinden dat het lastigste aspect van hun hele website. Wat zet je er op? En nog belangrijker: hoe hou je het bij? Vermeld niet alleen wat u allemaal kunt maken, maar ook hoe. Laat in woord en beeld zien dat uw vak uw passie is! Natuurlijk wil iedere klant goede kwaliteit voor een nog betere prijs, maar er speelt meer mee: Mensen doen graag zaken met mensen, dus durf uzelf te laten zien. Het opbouwen van een klantrelatie begint door de digitaliserende wereld namelijk steeds vaker online.
Om goed gevonden te worden, moet u in de huid van uw klant kruipen. Online laten zien welke producten en diensten u aanbiedt, kan op vele manieren. Afhankelijk van het type klant waarvoor u graag werkt, kiest u hiervoor andere woorden. Want doorgaans zal een potentiële klant uw website niet direct vinden, maar via een zoekmachine. Uw toekomstige klant kent uw bedrijfsnaam nog niet, want hij/zij zoekt bijvoorbeeld naar ‘betonlook’. Omdat dat honderdduizenden resultaten geeft, wordt de zoekopdracht verfijnd. Er wordt bijvoorbeeld een plaatsnaam toegevoegd (waarom landelijk zoeken als je het om de hoek kan vinden), of gekozen voor vloer, stucwerk of aanrechtblad. Zo zijn er talloze combinaties te maken. Ga na wat het zoekgedrag is van uw klanten en kom te weten wat zij precies zoeken. Dat hoeven niet dezelfde zaken te zijn die voor u als ondernemer logisch zijn. Als u weet wat veelvoorkomende zoekwoorden zijn van uw klanten, dan schrijft u daarover passende teksten. Ook plaatst u foto’s en zo mogelijk video’s, die ook dezelfde zoekwoorden in de bestandsnaam en toelichting hebben. Een internetterm hiervoor is ‘search engine optimalisation’, oftewel: u optimaliseert uw website voor zoekmachines en dus voor uw klanten. Voor gevorderden geldt: maak gebruik van de title tags, meta descriptions, H1 en H2 tags en de url voor het plaatsen van uw zoekwoorden.
Wat ook meespeelt voor een goede vindbaarheid, is uw populariteit. Zoekmachines letten er namelijk ook op waar u allemaal voor komt en hoe vaak er naar u doorgeklikt wordt (en vice versa). Een poosje is ‘linkbuilding’ heel populair geweest, dus hebben zoekmachines daar ook weer slimmigheidjes op gevonden. Toch is en blijft het belangrijk om te linken met (populaire) websites waar uw website daadwerkelijk verband mee heeft. Maak bijvoorbeeld een link vanaf uw website naar uw eigen bedrijfspagina op noa.nl en verwijs particuliere klanten naar ubentbeteraf.nl voor de consumentenvoorwaarden en uitleg over NOA-Afbouwgarantie. Ook andere keurmerken vermeldt u op uw website, met een link naar de desbetreffende website.
Alsof dit allemaal nog niet genoeg is, moet u voor goede vindbaarheid op uw website met regelmaat wat nieuws vermelden. Daarbij kunt u zoekmachines een beetje om de tuin leiden, want af en toe wat zinnen veranderen, registreren die zoekmachines ook als aanpassing van uw site. Door uw kennis actief te delen op social media, of een (geschreven) blog of (gefilmde) vlog bij te houden, wordt u nog sneller gevonden. Voor lokale en regionale vindbaarheid is Google My Business een handig hulpmiddel om u gratis te registreren. Als iemand in Google zoekt op vloeren, stukadoor, plafondsysteem o.i.d. in combinatie met uw vestigingsplaats, dan komt u automatisch in de zoekresultaten tevoorschijn.
Als u geen eigen website heeft, dan zijn er een aantal alternatieven om toch online gevonden te worden. Overigens is het verstandig om deze alternatieven ook op te pakken als u wel een eigen website heeft: