'Koopknop' in de mens
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA

Neuromarketing voor het mkb

Neuromarketing bestaat al een jaar of 20, maar is een relatief nieuw vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de wetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Het doel van neuromarketing is mensen onbewust via hun brein aan te sporen tot koopgedrag.

Heel kort door de bocht gaat neuromarketing om het vinden van de ‘koopknop’ in de mens. Koopgedrag wordt opgewekt in onze hersenen en volgens onderzoek worden aankoopbeslissingen voor 90% onbewust genomen. Dit betekent dat we middels de juiste marketing koopgedrag kunnen beïnvloeden. 

Activatie van de hersenen

Door iets te ervaren, of aan te raken, worden de menselijke zintuigen geprikkeld. Met geluiden, geuren, kleuren, vormen en smaken kan er daadwerkelijk voor gezorgd worden dat mensen een prettig gevoel krijgen bij een product. Wie iets koopt, denkt misschien van zichzelf te weten waarom hij dat deed, maar niets is minder waar. Het onderbewuste had allang bepaald dat hij/zij dit ging kopen. De persoon in kwestie wist het alleen zelf nog niet. In feite wordt het overgrote deel van onze dagelijkse beslissingen door ons onderbewuste genomen. Het is dus heel effectief om neuro- en zintuigmarketing toe te passen

6 praktische neuromarketing tips

  1. Toon mensen: Mensen willen zich met anderen kunnen identificeren en mensen vertrouwen nu eenmaal mensen. Dus presenteer uzelf met uw medewerkers op uw website. En vraag om een recensie mét een foto.
  2. Gebruik afbeeldingen: Onze hersenen nemen een afbeelding 60.000 keer sneller op dan tekst. Tekst met afbeeldingen samen onthouden we beter dan alleen tekst; door uw uitleg te combineren met een ondersteunende foto blijft uw informatie beter hangen.
  3. Zet urgentie in: Maak gebruik van de drang van mensen om iets af te ronden. Vraag door waar mensen over twijfelen als ze zeggen “er nog even over na te denken”. Maak op zijn minst een concrete vervolgafspraak. Ook een tijdelijke aanbieding werkt.
  4. Speel met prijzen: Een hoge prijs betalen doet pijn. U kunt spelen met uw prijzen, door alternatieven te bieden of door duidelijk te maken hoe exclusief uw aanbod is.  
  5. Geef vertrouwen: Klantbeoordelingen in uw folder en op uw website (het liefste met een sterrenrating) doen het uitstekend. Kijk eens hoe bol.com en zoover.nl dit doen. Tussen alle positieve recensies willen mensen af en toe ook een slechte of zeer kritische beoordeling lezen; daardoor neemt de geloofwaardigheid toe. 
  6. Speel met kleuren: Ons gevoel wordt beïnvloed door kleuren. Daar kunt u wat mee bij de monsterpanelen die u laat zien van de producten die u levert. Let ook op uw huisstijlkleuren en details (vrouwen zijn daar beter in dan mannen, wijst onderzoek uit). De kleur geel activeert bijvoorbeeld het nadenken en blauw zorgt voor vertrouwen.