Neuromarketing bestaat al een jaar of 20, maar is een relatief nieuw vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de wetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Het doel van neuromarketing is mensen onbewust via hun brein aan te sporen tot koopgedrag.
Heel kort door de bocht gaat neuromarketing om het vinden van de ‘koopknop’ in de mens. Koopgedrag wordt opgewekt in onze hersenen en volgens onderzoek worden aankoopbeslissingen voor 90% onbewust genomen. Dit betekent dat we middels de juiste marketing koopgedrag kunnen beïnvloeden.
Door iets te ervaren, of aan te raken, worden de menselijke zintuigen geprikkeld. Met geluiden, geuren, kleuren, vormen en smaken kan er daadwerkelijk voor gezorgd worden dat mensen een prettig gevoel krijgen bij een product. Wie iets koopt, denkt misschien van zichzelf te weten waarom hij dat deed, maar niets is minder waar. Het onderbewuste had allang bepaald dat hij/zij dit ging kopen. De persoon in kwestie wist het alleen zelf nog niet. In feite wordt het overgrote deel van onze dagelijkse beslissingen door ons onderbewuste genomen. Het is dus heel effectief om neuro- en zintuigmarketing toe te passen