Bestond er maar een gegarandeerde formule voor een succesvolle advertentie… Daar zouden heel veel bedrijven mee geholpen zijn! Maar helaas, of een advertentie zijn werk doet hangt af van een heleboel onvoorspelbare factoren: Wat staat er om de advertentie heen? Spreekt de kleur de lezer aan? Hoe interessant vindt iemand jouw product/dienst en hoe is de advertentie opgebouwd?
Veel variabelen kun je niet beïnvloeden, dus daarom is het belangrijk grip te hebben op de aspecten die je wél kunt beïnvloeden: Wat wil je de mensen presenteren (inhoud) en hoe ga je dat doen (vorm)?
Denk goed na over de functie van je advertentie. Wil je naamsbekendheid, of een specifiek product – of je nieuwe showroom – promoten? Let op de kennis die je wilt overdragen, je houding in je advertentie naar de lezer toe en het gedrag dat je graag terugziet door je boodschap.
Advertenties maken is een vak apart, maar met een beetje oefening kom je zelf al een heel eind. De volgende elementen horen in je advertentie thuis:
Niet alles hoeft in elke advertentie. Maak een bewuste keuze wat je wel en niet plaatst.
Er zijn een paar regels die bijdragen aan het succes van een advertentie. Volg ons stappenplan en onderstaande indeling: