Het kost een uurtje tijd
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA

Klanten aantrekken en vasthouden met social media

Social media helpt om online een grotere naamsbekendheid te krijgen. Berichten, foto’s en video’s die interessant zijn voor jouw doelgroep, krijgen een ‘like’ van mensen uit jouw netwerk, waardoor jouw post vaker zal worden vertoond bij anderen. Zo is het mogelijk dat totaal onbekenden jouw activiteiten op social media zien en vervolgens bij je willen kopen.

Jaarlijks onderzoek naar social media gebruik

Newcom is een onafhankelijk marktonderzoeksbureau dat jaarlijks de groei en krimp van social media platformen inzichtelijk maakt en ook het grootste onderzoek van Nederland doet naar het gebruik. Maar liefst 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media. Gemiddeld besteden we er bijna 2 uur per dag aan. WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven aan de top. Pinterest staat op de zesde positie met 4,5 miljoen gebruikers en is voor afbouwbedrijven een interessant medium, omdat veel woningeigenaren en architecten dit platform gebruiken om inspiratie op te doen. TikTok is interessant om jongeren aan te trekken. Ook X is in aantallen weer gegroeid. In de gratis onderzoekrapportage ontdek je ook allerlei social media platformen/apps die je wellicht helemaal nog niet kent, maar die ook honderdduizenden gebruikers hebben.

Opvallend is dat steeds meer Nederlanders zich minder gelukkig voelen door het gebruik van social media, maar dat we gemiddeld genomen er wel steeds meer tijd op doorbrengen. Dit is ook het doel van ieder platform. Ze willen gebruikers zo lang mogelijk vasthouden. Daarom zullen ze berichten, die goed bekeken worden, waarop wordt gereageerd en welke worden gedeeld vaker vertonen. Dit doet het ‘algoritme’.

Het algoritme

Een social media algoritme is een set van regels en factoren die bepalen in welke volgorde een social media platform content vertoont aan haar gebruikers. Allereerst wordt je bericht getoond aan een kleine groep gebruikers. Als dat interactie oplevert, word je bericht aan meer gebruikers getoond. Elke keer meet het algoritme hoeveel likes, reacties en repostings je bericht oplevert, of dat jouw bericht wordt opgeslagen, jouw video volledig wordt bekeken, of je fotocarrousel wordt doorgeklikt. Hoe meer dat gebeurt, aan hoe meer gebruikers jouw bericht getoond wordt. Plaats je liever story’s dan berichten, dan werkt dit qua algoritme bijna hetzelfde. Belangrijk daarbij is om te onthouden, dat mensen je story niet perse zien in de volgorde dat jij die post.

Hoe wordt jouw bericht vaker vertoond?

Hoewel de regels en factoren van het algoritme regelmatig worden aangepast, blijft gelden dat berichten die aanslaan bij jouw doelgroep vaker getoond zullen worden. Door goed te monitoren welke content jouw doelgroep interessant of leuk vindt, kun je gerichte berichten posten. Bij het maken van berichten kun je de volgende aandachtspunten in gedachten houden:

  • Optimaliseer je teksten
  • Deel waardevolle content’
  • Stel een vraag of deel een statement
  • Gebruik zoekwoorden
  • De allereerste zin van je bericht moet het beste zijn (of meest prikkelend)
  • Wissel je berichten af: soms een video, dan weer foto’s, maak een reel, of schrijf een bericht wat jouw doelgroep graag leest
  • Gebruik de locatietag
  • Gebruik #

Benut Chat GPT

Vind je het lastig om telkens nieuwe berichten te moeten bedenken, of wil je zeker weten dat je geen taalfouten maakt? Vraag Chat GPT om hulp. Met dit gratis programma kun je op basis van enkele steekwoorden berichten genereren, of je plakt je zelf getypte tekst in Chat GPT en vraagt om je tekst te controleren.

Laat af en toe professionele foto’s maken

Als professionele afbouwer maak je prachtige dingen! Het is leuk om op social media te laten zien hoe je dat doet, maar ook het eindresultaat moet zeker getoond worden. Lever je een mooi project op, vraag dan of je later nog eens terug mag komen met een fotograaf. Als alles ingericht is, kan een fotograaf prachtige beelden maken van jouw werk. Of van jou én je werk! Die foto’s kun je vaker gebruiken. Het is helemaal niet erg om na verloop van tijd mooie foto’s opnieuw te posten, met net een andere tekst.

Heldere profielen

Een goed gevuld social media profiel is ook belangrijk. Zelf zie je dat eigenlijk nooit, maar mensen die een bericht van jou zien, zonder dat ze je volgen, willen misschien meer over jouw bedrijf te weten komen. Als jouw profielbeschrijving heldere informatie geeft, biedt dat meteen een goed beeld. Afhankelijk van het medium kun je meer of minder informatie kwijt. Op LinkedIn en Facebook kun je een bedrijfspagina aanmaken. Door een duidelijke samenvatting te geven, zal je (bedrijf) beter gevonden door zoekmachines. Schrijf daarom een korte samenvatting met drie alinea’s:

  1. Korte algemene informatie over je bedrijf
  2. Puntsgewijze opsomming van hetgeen je doet (gebruik bullets)
  3. Iets over jezelf, je specialisme of waar je passie ligt

Op Instagram kun je minder informatie kwijt en een webadres. Wil je meerdere pagina’s laten zien, dan kun je er voor kiezen om een linktree maken. Linktree is een tool die je helpt om al je links te delen met je volgers. Ook kun je story’s opslaan bij je hoogtepunten. Op die manier krijgen mensen al snel een compleet beeld bij je bedrijf en jouw specialiteiten.

Breid je netwerk wekelijks uit

Om te voorkomen dat het bijhouden van je social media veel tijd kost, kun je een content planning maken en berichten inplannen. Check tenminste één keer per week je nieuwsoverzicht. Beantwoord eventuele reacties en voeg bekenden aan je social media netwerk toe. Bekijk ook wie je profiel heeft bekeken, zodat je jouw doelgroep goed leert kennen. Door zelf bepaalde hashtags te volgen, zie je wat daar allemaal gepost wordt en kun je jouw berichten daar ook op sturen.

Hashtag

Het ‘hekje’ wordt steeds meer gebruikt. Twitter (nu X) was hier de grondlegger van. Ook op Instagram en LinkedIn zijn hashtags handig om te gebruiken. Door bijvoorbeeld #stukadoor te gebruiken, of # met de plaats waarin je gevestigd bent, word je sneller gevonden. Als je iemand of een ander bedrijf wilt taggen, dan gebruik je het apenstaartje voor de (bedrijfs)naam.

Weet wat er over je bedrijf gezegd wordt!

Het is fijn als er door anderen spontane reclame voor je wordt gemaakt. Daarentegen is het heel vervelend als iemand zich - wel of niet terecht - negatief over je bedrijf uitlaat. In elk geval is het goed om er vanaf te weten, om vervolgens te besluiten of en zo ja hoe je er op wilt reageren. Door het internet automatisch naar nieuws te laten zoeken, hoef je het zelf niet allemaal bij te houden. Je kunt in jouw social media allerlei zoekwoorden instellen: je eigen bedrijfsnaam, vestigingsplaats, maar bijvoorbeeld ook ‘stukadoor’, ‘natuursteen’ of ‘plafond’. Op internet kun je ook meldingen ontvangen als jouw bedrijfsnaam genoemd wordt, je ontvangt dan een mailtje. Dit kun je instellen op google.nl/alerts.

Wees persoonlijk

Als je bekenden graag toe wilt voegen aan je netwerk op social media, typ dan een korte persoonlijke boodschap. Je laat daarmee zien dat je aandacht hebt voor de ander, waardoor je meer opvalt en mensen later geneigd zijn ook aan jou te denken. Ontvang je een uitnodiging, stuur dan een persoonlijk berichtje terug. Dat kan je vervolgens werk opleveren.

Deel je kennis

Op social media moet je vooral je kennis en kunde delen. Door bijvoorbeeld verbouwingstips te geven. Of door nieuws van anderen te delen en te laten zien dat je goed op de hoogte bent. Let wel goed op privacy-wetgeving als je foto’s op social media plaatst. Gebruik een hashtag (#) in je tip als je wilt dat deze ook gelezen wordt door mensen buiten je netwerk. Deel je voldoende kennis, dan kun je af en toe ook schaamteloos reclame maken.

Google+

Om beter gevonden te worden, moeten zowel je website als als social media profielen goede content bevatten. Door regelmatig wat toe te voegen, zien zoekmachines dat je actief bent. Het is ook verstandig om op Google+ een account aan te maken, al is het maar om te voorkomen dat een ander je naam inpikt. Ga hiervoor naar: google.nl.

Youtube

Wist je dat heel veel mensen op YouTube zoeken, in plaats van Google? Gebruikers die liever een filmpje kijken dan lezen, kunnen op YouTube uitleg bekijken. ‘Maak video’s’ zijn ontzettend geliefd op dit medium. Korte filmpjes, die je met je smartphone maakt, kun je op YouTube plaatsen om te laten zien hoe je werkt.

Stap voor stap

Zorg ervoor dat je eerst interessante informatie op je social media pagina(‘s) hebt staan, alvorens je mensen uitnodigt om je te volgen! De goede volgorde is:

  1. vervolmaak je profiel(en)
  2. ga anderen volgen/liken om ideeën op te doen
  3. ga een aantal weken nieuws delen en updates plaatsen
  4. nodig anderen uit om jou(w bedrijf) te volgen