In de algemene consumentenvoorwaarden voor het afbouwbedrijf en natuursteenbedrijf in Nederland is geregeld dat eventuele geschillen tussen consument en ondernemer worden behandeld door De Geschillencommissie in Den Haag.
Als NOA-ondernemer onderstreept u met de consumentenvoorwaarden dat u kwaliteit en klanttevredenheid hoog in het vaandel hebt staan. Gaat er onverhoopt toch iets mis, dan zult u dat als regel in goed overleg met de consument weten op te lossen. En lukt dat niet dan kan het geschil op een eenvoudige, snelle en goedkope manier door De Geschillencommissie worden opgelost met een bindende uitspraak voor beide partijen.
Consumenten kunnen bij de onafhankelijke Geschillencommissie een klacht indienen, als consument en NOA-ondernemer onderling niet tot een oplossing komen. Afhankelijk van de verrichte werkzaamheden, zal de Geschillencommissie Afbouw of Geschillencommissie Natuursteen het geschil behandelen en een bindend advies uitbrengen, waar beide partijen aan gehouden worden. Hoe deze procedure precies werkt en welk traject doorlopen wordt, hebben wij overzichtelijk in kaart gebracht.
Hoewel dit niet vaak voorkomt, kan ook een ondernemer een geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie. Daarvoor moet u echter eerst de consument schriftelijk voorstellen om het geschil door de Geschillencommissie te laten beslechten. De consument krijgt uiterlijk vijf weken de tijd te reageren. Als de consument het voorstel afwijst of niet reageert, dan kunt u het geschil bij de rechter aanhangig maken. Stemt de consument toe, dan kunt u op het online vragenformulier op de website van de Geschillencommissie in het kort aangeven wat het probleem is en wanneer het meningsverschil is ontstaan. Na indiening van de klacht, ontvangt u van de Geschillencommissie een nota voor het klachtengeld. Dit klachtengeld is afhankelijk van het offertebedrag. Wordt u door de commissie in het gelijk gesteld - of deels gelijk gesteld - dan is de consument conform het reglement gehouden het door de ondernemer betaalde klachtengeld geheel of gedeeltelijk te vergoeden.
Als wij op de hoogte worden gesteld dat er jegens een NOA-bedrijf een klacht is ingediend, dan sturen we de betreffende ondernemer altijd een uitleg over de procedure die de Geschillencommissie toepast, met daarbij een stroomdiagram van het verloop en een overzicht met veel gestelde vragen. Ook consumenten hebben regelmatig vragen over de werking van de Geschillencommissie; die vragen, met de antwoorden, hebben we op een rijtje gezet op onze informatiepagina voor particulieren.