Allereerst is het handig om een SWOT-analyse te maken, zodat je helder voor ogen hebt waar je kansen liggen en waar je al goed in bent. Daarna ga je concreet aan de slag met je sterkte-zwakte-analyse door verbeterpunten te noteren. Aan de hand van de wet van Pareto kun je een top 3 actielijst maken: acties die mogelijk weinig inspanning kosten, maar groots resultaat hebben.
Heb je nog geen SWOT-analyse, maak die dan eerst. We helpen je graag op weg.
Het patroon van het 80/20 principe werd voor het eerst in 1897 ontdekt door de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto (1848 - 1923). ‘De wet’ is sindsdien in uiteenlopende situaties herontdekt. Het staat bekend onder een groot aantal namen: 80/20 regel, de Wet van Pareto, principe van de minste inspanning en dergelijke. Het meest bekend zijn echter de '80/20 regel' en het Pareto Principe.
Het Pareto Principe geeft aan dat een gering aantal oorzaken (beperkte input of moeite) verantwoordelijk is voor het merendeel van de resultaten (output of beloning). Letterlijk betekent dit bijvoorbeeld dat 80% van de resultaten die je met jouw organisatie realiseert, afkomstig is van slechts 20% van alle inspanningen.
Er is ook wel kritiek op de wet van Pareto, omdat het een versimpeling van de werkelijkheid betreft. Maar om doelmatig aan de slag te gaan, biedt dit principe voldoende mogelijkheden om de belangrijkste verbeterpunten voor jouw onderneming te filteren. Het doel van een actieplan is immers om de belangrijkste dingen als eerste op te pakken!
Bedenk dat alles mag en alles kan. Betrek je medewerkers bij het maken van een actieplan, stel dan als spelregel op dat er geen commentaar op ideeën van anderen wordt geleverd en dat iedereen minimaal drie verbeteringen geeft.
Hoe lang duurt het voordat we dit hebben gerealiseerd?
Hoe lang duurt het voordat we dit hebben gerealiseerd?
Wat kost het om dit te realiseren?
Wat levert het op?
Wie heb je allemaal nodig om het te realiseren?
Doel: Meer werk.
Mogelijke verbeteringen zijn:
Tijd x | Kosten x | Opbrengst x | Som= | |
Een verkoper erbij | 2 | 1 | 3 | 6 |
We gaan voor 25% korting geven | 3 | 1 | 1 | 3 |
Meer reclame maken | 2 | 1 | 2 | 4 |
Benaderen van vaste klanten | 3 | 3 | 3 | 27 |
Idee 5 | ||||
Idee 6 |
De concrete actielijst wordt:
1. Vaste klanten benaderen
2. Een verkoper erbij.